Fairzekering, een nieuwe verzekeraar voor autoverzekeringen op de Nederlandse markt, is bezig met een project waarbij het rijgedrag van de klant wordt geanalyseerd. Via een kastje dat in de auto wordt geïnstalleerd, kan de verzekeraar het rijgedrag van de klant nauwgezet volgen. Al deze informatie wordt doorgestuurd naar het systeem van de verzekeraar. Nette rijders kunnen een korting van 35% op hun premie ontvangen. Minder nette rijders verliezen hun korting juist. Fairzekering rondt in augustus 2014 de testfase af en wil hierna direct starten met het installeren van de kastjes bij klanten.
Wat voor informatie verzamelt de verzekeraar
De kastjes die worden geïnstalleerd in de auto’s meten een grote hoeveelheid variabelen om te bepalen of het rijgedrag veilig is. Onder andere het tijdstip, de locatie, snelheid en het remgedrag van de bestuurder wordt bepaald en doorgestuurd naar de verzekeraar. De combinatie van deze factoren bepaalt voor de verzekeraar of er veilig of onveilig wordt gereden. Hard rijden leidt niet direct tot een reductie van de korting. “Maar rij je regelmatig te hard in de avonduren en ga je daarbij vaak flink op de rem, dan is het een ander verhaal.”, zo vertelt mede-oprichter Hans Gerritsen aan Trouw.
De voordelen
In theorie zou een verzekeraar dankzij deze ontwikkeling beter kunnen inschatten of iemand een korting op de premie verdient of niet. Nu gebeurt dit puur op basis van schade. Schade kan echter ook ontstaan bij veilig rijgedrag. Tegelijkertijd kan het zijn dat met onveilig rijgedrag er toch nog schadevrije jaren worden opgebouwd. Het nieuwe systeem dat rijgedrag analyseert, zou dus een eerlijkere manier zijn om te bepalen of iemand recht heeft op korting. Toch kleven er ook nadelen aan het systeem.
De nadelen
Wat veel consumenten tegen de borst stuit bij dit systeem, is het gebrek aan privacy. De verzekeraar kan op ieder moment zien waar de auto zich bevindt, hoe hard er wordt gereden en hoe iemand de auto bestuurt. Dit leidt tot het gevoel van een verzekeraar die constant over je schouder meekijkt en je beoordeelt. De vraag is dan ook hoeveel mensen akkoord gaan met dit systeem bij autoverzekeringen. Stappen verzekeraars massaal over op dit systeem, dan leidt dit tot een enorme druk op de consument om haar privacy op te geven. De mensen die niet willen dat de verzekeraar meekijkt, betalen een hogere premie. Op deze manier wordt de consument gedwongen om haar privacy op te geven.
Rond zoekgedrag op het internet en het gebruik van smartphones bestaat al veel controverse rond het gebrek aan privacy. De kans is groot dat dit niet anders zal zijn wanneer verzekeraars massaal overstappen op dit systeem.